Hea klient! Reedel, 6. detsembril on röntgen korralise hoolduse tõttu suletud. 9. detsembril jätkame tööd tavapäraselt. Vabandame!

Miks me hambaarsti kardame?

03.10.2024

Eesti täiskasvanute seas läbi viidud põhjalik suutervise uuring näitab, et inimesed kipuvad jõudma hambaarsti juurde liiga hilja. Põhjuseid selleks on mitmeid, üks neist on hirm hambaravi protseduuride ees. Confido Tallinna hambakliiniku arst dr Nadežda Budai selgitab, miks kardetakse hambaarsti ja millistest nippidest on sellise hirmu korral abi.

Dr Budai, miks kardavad teie kogemuse põhjal patsiendid hambaarsti juurde tulla?

Peamine põhjustaja on see kaval tunne – hirm. Hirm paneb meid teadmatuse vangi: kas mul on protseduuri ajal valus, kas olen terve või on mul hammastega hoopis suured probleemid. Kas mul on vaja hammastega midagi teha? Kas ma üldse tahan minna hambaarsti juurde, et seda kõike teada?

Teine aspekt on kogemus – enda, sugulaste, sõprade, võõraste kogemus. Elu näitab, et enamik inimesi jagab hea meelega just oma negatiivseid kogemusi. Ja nii tekibki n-ö kaasasündinud negatiivne suhtumine hambaarsti juures käimisse.

Kas lastel ja täiskasvanutel on hirm samade asjade ees? Kuidas hirmu vähendada ja mida saavad patsiendid ise enne visiiti ära teha?

Kui täiskasvanutel on sagedasem tegur varasem kogemus ja hirm elada uuesti läbi samu negatiivseid emotsioone, siis lastel mängib suurt rolli just teadmatus – kes see hambaarst on, mida ta teeb, kas see on valus. Ja kirsiks tordil on tema vanemate mõju, varasem kogemus ja suhtumine hambaarsti.

Laste puhul on kõige parem ja lihtsam alustada profülaktilistest visiitidest nii vara kui võimalik – juba pooleteise- või kaheaastaselt –, mitte oodata probleemide tekkimiseni. Väga tähtis on positiivse harjumuse tekkimine. Teadlik laps on rahulik laps!

Täiskasvanutel on teadmatus koos negatiivse kogemusega võimas takistus hambaarsti juurde tulemisel. Siin võin ainult soovitada tegutseda vastavalt oma enesetundele. Mõnel on vaja esialgu tulla konsultatsioonile ning mured rahulikult ära rääkida, saada arstilt oma küsimustele vastused, seejärel paika panna edasine raviplaan, ja järgmisel visiidil tulebki vastuvõtule juba rahulikum inimene.

Kuidas te ise visiidi käigus patsientide hirme leevendada aitate?

Oma patsientidega olen alati suhtlusele avatud – kuulan, vastan küsimustele ja küsin ise. Minu jaoks on väga tähtis, et patsient saaks aru, mis on tema probleem – ideaalis, kust see probleem üldse alguse sai – ja mida on vaja teha selle lahendamiseks. Selgitada patsiendile, millised ravivariandid on veel olemas, kuidas mina arstina saan aidata ja kuidas saab patsient ise ennetavalt tegutseda. Teadlik patsient on rahulik patsient!

Mida saavad lapsevanemad teha, et lapsel ei tekiks hirmu hambaarsti juures käimise ees?

Ettevalmistav töö kodus mängib väga olulist rolli selles, kuidas sujub visiit hambaarsti juurde. Laps peab teadma, kuhu ta läheb, milleks see visiit vajalik on, mis teda hambaarstikabinetis ees ootab. Tore, kui laps näeb ja teab, et ka tema vanemad käivad regulaarselt hambaarsti juures – laps võiks isegi mõnikord vanematega kaasa tulla. Seega on vanemad lastele alati suureks eeskujuks ja toeks.